När jag träffade Erik Bodén, styrelseordförande för Medieinstitutet, över en kaffe förra veckan fick jag en svår fråga:
Vilken digital kompetens tror du kommer att efterfrågas av företag i framtiden?
Inte helt lätt att ta ställning till, och svaret har många dimensioner och nyanser. (När är framtiden? Vilken sorts företag? Vad är marknadsföring?) Jag diskuterar gärna mina motiveringar i kommentarsfältet!
Mycket stor efterfrågan
- Sökanalytiker
- Beteendevetare
- Innehålls-strateger (Content Strategist)
- Utvecklare (Java, cloud, HTML5)
- IT-säkerhetsexperter
- Användbarhetsexperter
- Revenue managers (prissättning, intäktsmodeller)
- Marknadsanalytiker (webbanalys, prediktioner, regressionsanalyser)
- Community Managers
Medelstor efterfrågan
- Kravledare
- Digitala marknadsförare
- Webbanalytiker
- Digital bildproduktion
- Jurister (immaterialrätt och upphovsrätt
Mindre efterfrågan
- Mobilutvecklare
- Social Media Manager
- Mobilmarknadsförare
- Webbredaktör
Om du skulle utbilda dig inom IT/webb just nu – vilken inriktning skulle du välja?