När jag träffade Erik Bodén, styrelseordförande för Medieinstitutet, över en kaffe förra veckan fick jag en svår fråga:

Vilken digital kompetens tror du kommer att efterfrågas av företag i framtiden?

Inte helt lätt att ta ställning till, och svaret har många dimensioner och nyanser. (När är framtiden? Vilken sorts företag? Vad är marknadsföring?) Jag diskuterar gärna mina motiveringar i kommentarsfältet!

Mycket stor efterfrågan

  • Sökanalytiker
  • Beteendevetare
  • Innehålls-strateger (Content Strategist)
  • Utvecklare (Java, cloud, HTML5)
  • IT-säkerhetsexperter
  • Användbarhetsexperter
  • Revenue managers (prissättning, intäktsmodeller)
  • Marknadsanalytiker (webbanalys, prediktioner, regressionsanalyser)
  • Community Managers

Medelstor efterfrågan

  • Kravledare
  • Digitala marknadsförare
  • Webbanalytiker
  • Digital bildproduktion
  • Jurister (immaterialrätt och upphovsrätt

Mindre efterfrågan

  • Mobilutvecklare
  • Social Media Manager
  • Mobilmarknadsförare
  • Webbredaktör

Om du skulle utbilda dig inom IT/webb just nu – vilken inriktning skulle du välja?

my studies_cv