I torsdags höll jag en föreläsning om content marketing för ett kvinnligt nätverk jag är medlem i. Gruppen består enbart av marknadschefer och kommunikatörer.. rätt unikt! Temat för kvällen var ”traditionell marknadsföring är död” vilket såklart ledde till en spännande diskussion. En sak som fastnade hos mig var medhållet i gruppen om att marknadschefer inte tar till sig utvecklingen mot ett digitalt konsumentbeteende.

Varför är det så? En av deltagarna förklarar:

Fick jag förfoga helt själv över vår marknadsbudget skulle jag lägga allt på traditionella medier. Varför? För att blotta tanken att behöva hitta på, producera, placera, upphandla, kanalanpassa, segmentera och spåra digitala medier gör mig matt! När vi ska göra en kampanj kan jag ringa mediebyrån och berätta om räckvidd och målgrupp och fem dagar senare är TV-reklam och printannons bokat.

Jag förstår dem. Det är inte lätt eller oproblematiskt att bedriva social-, inbound- eller content marketing (om man jämför med att köpa annonsplats i massmedia). Felet är att stoppa in förtjänad, köpt eller ägd digital medienärvaro som kanaler i sin traditionella massmediemodell.

Hur går man från massmarknadsföring till innehållsmarknadsföring?

Mediebyråer måste sluta presentera slentrianmässiga förslag på köpt digitalt annonsutrymme. Om de tror att varumärket skulle vara behjälpligt av bli lättare att hitta när någon söker, så ska en content- eller SEO-aktivitet föreslås i medieplanen.

Vi digitala marknadschefer måste försöka bygga broar mot de traditionella marknadsavdelningarna genom att hitta ett gemensamt språk. Ett steg kan vara att tala i termer av ”räckvidd” när vi presenterar hashtag-idéer, företagsbloggande eller när vi vill skapa video för YouTube.

I gengäld måste marknadsavdelningarna erkänna att Internet varje dag bidrar till hundratals möten mellan varumärket och existerande och prospektiva kunder. Oavsett om det är kampanjperiod! Det innebär t.ex att i varumärkesundersökningar om liking och kännedom även inkludera frågor som ”Följer du vårt företag på Facebook?”.

Håller du med? Vad har ditt företag gjort för att klara skiftet från massmarknadsföring till innehållsmarknadsföring? Släng gärna iväg en kommentar! 

20131108-075158.jpg