Fråga: Hej Therese! Jag jobbar på ett stort företag där flera av produktområdena redan skickar nyhetsbrev till sina kundsegment. Min avdelning riktar sig mot företagskunder och har inte lika stor databas av adresser och det blir första gången vi börjar kommunicera via e-post. Har du något tips på hur vi får fler prenumeranter? Hälsningar Andrea

Svar: Hej Andrea! Det låter som att du vill uppnå en kritisk massa där du känner att det är mödan värt att bedriva epostmarknadsföring. Här är några tips för att komma igång med rekryteringen.

Tips för att få fler prenumeranter till nyhetsbrevet

scandic-newsletter
Scandics nyhetsbrev mot B2B
  • Har ni några företagsevent där du kan ta upp registreringar till nyhetsbrev på plats?
  • Ska ni skicka ut inbjudningar till seminarium eller mässor? Dessa mottagare har ni redan adress till, allt ni behöver är en opt-in! Uppmuntra dem att anmäla sig till nyhetsbrevet.
  • Använd nyhetsbrevet som diskussions-startare. Då kanske läsaren skickar mejlet vidare till en kollega som blir intresserad.
  • Som signatur i Outlook kan du lägga in ”Vill du höras ännu oftare? Prenumerera på vårt nyhetsbrev”
  • Skickas det automatiska mejl kopplade till händelser på er webb eller från ert CRM? De är relevanta eftersom de är triggade av någonting som kunden har gjort. Undersök om du kan använda det utrymmet.

Förbättra landningssidan ”Anmäl dig till nyhetsbrevet”

  • Du måste ha en riktigt bra landningssida som berättar vad man kan förvänta sig om man prenumererar.
  • Visa ett exempel på hur ett typiskt nyhetsbrev ser ut (en skärmdump räcker!)
  • Berätta när nästa epostutskick kommer och vad det kommer att handla om.
  • Lägg upp en kort-URL till sidan så att adressen är enkel att minnas och få plats med på ett visitkmobile newsletterort: T.ex http://www.bengtsbananer.se/nyhetsbrev
  • I det allra första mejlet som en person får, inkludera länkar till tidigare nyhetsbrev.
  • Mobilen är svenskarnas epostklient of choice. Skapa anmälningsformulär anpassade för mobilen. Erbjud registrering via QR-koder eller via SMS.

Och kom ihåg: Hellre 500 mottagare som läser och klickar, än 1800 som skickar mejlet direkt till skräpposten.

Lycka till!

 

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page