Man glömmer ofta hur omfattande det är att arbeta på en ecommerceavdelning. Det du gör har bäring på befattningar och avdelningar på hela företaget. Och alla har sin åsikt och syn på hur webben ska byggas! Dessutom behöver du hämta in krav inte bara från externa intressenter, utan även från de andra i webbteamet eftersom de besitter unik kunskap om t.ex design, systemintegration, varumärke, mobil, content, affärssystem och marknadsföring.

Att samtidigt driva utrullning av mobilsajt, onlinebetalning, redesign, SEO-optimering, CMS-uppgradering och ett API är inte avhängigt av hur mycket projektledaren hinner med i sin jobbvardag. Inte heller är det beroende av hur många utvecklare du anlitar, de brukar nämligen kunna bli fler bara man gläntar på plånboken..

Om du inte kan få tillgång till ovan nämnda grupp av kollegor, organisera och preparera dem likt ett väloljat maskineri – då når du ingen framgång i projekten. Och tro det eller ej, dessa människor har en alldeles egen uppsättning projekt som de förväntas driva på heltid.

En bra chef kliver in och fångar upp kompetens där den bäst behövs, lättar på kraven i mindre prioriterade projekt, skapar en arbetsplats där alla kan se, höra och ta del av framsteg i pågående projekt och – viktigast av allt – uppmärksammar synergier i de olika initiativen och sammanför dem. En bra chef skyddar också sin verksamhet från störningsmoment och hinder.
Om jag var chef skulle jag ta ett stort famntag runt min grupp och säga: ”Här kommer ingen förbi”.