Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Analytics och Excel – vilken kväll

Nu har jag brottats färdigt med  s k ”post buy analysis” av de bannerkampanjer som vi har kört under året. Jag tittar på siffrorna och försöker desperat att dra vettiga slutsatser. Här är mina lärdomar från dagens omfattande excelexercis.

  • Det är viktigt att tagga upp sina kampanjer. Jag gjorde fel när jag var ny, och när jag kollar i Google Analytics kan jag inte mäta hur många som klickat sig vidare från annonsen till vår sajt. Använd Google’s URL Builder.
  • Det verkar vara fler som klickar på horisontella banners än på vertikala, och de tendererar dels att stanna längre på sajten och dels att besöka 40% fler sidor under sin vistelse. (Bör ej användas som vedertagna fakta)
  • Våra displaybanners har dubbelt så hög Bounce Rate som våra Adwords.
  • Besökare från annonser på prisjämförelsesajter stannar längre än besökare från andra sajter.
  • Det skiljer ibland väldigt mycket mellan antal rapporterade klick från bolaget som administrerar bannern jämfört med hur många besökare som Google Analytics har registrerat. Det kan bero på flera saker. Bl. a att besökaren klickar på en annons men sedan hindrar sidan från att laddas färdigt.
  • Du kan inte använda redirects om du vill spåra dina onlinekampanjer. Om en besökare klickar på din annons men sedan blir omdirigerad till en annan sida, tas kampanjtaggarna bort från URL:en. Exempel på redirectad URL med kampanjtaggar dinwebshop-punkt-se/frifrakt?utm_source=Pricerunner&utm_campaign=frifrakt (där/frifrakt/ är en redirect som du har satt upp istället för den ursprungliga krångliga adressen)

En tumregel är att leta efter vilken köpt trafik som har hög ClickThroughRate och låg Bounce Rate. Den är värd att återinvestera i. Nästa steg blir att på djupet studera besökarna och hur deras beteende skiljer sig åt beroende på om de kommit från nyhetsbrev, sökmotor, sponsrad länk eller bannerannonsering.

Men det får bli en annan kväll :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen