Det finns ett talesätt som säger att om man är utrustad med rätt principer så kan man välja vilka metoder och verktyg man vill för att nå sina mål. Mina principer är: Man ska gör sådant som är roligt, för då gör man det bra, och man blir lyckligare när man inte har dåligt samvete. Därför har jag har precis börjat använda Get Things Done.

Tanken med Get Things Done är att befria sitt medvetande från uppgiften att hålla reda på allt som måste göras, så att man kan använda kraften till att faktiskt utföra uppgifterna. Det gör man genom att ständigt skriva ner det som rör sig inne i huvudet.

Förslag på kontexter i Toodledo

En gång om dagen processar jag mina inkorgar. Det betyder att man sorterar och fördelar det inkommande informationsflödet.  Jag har flera inkorgar som jag tömmer:  En fysisk låda med brev och räkningar, en anteckningsbok med komihåg-grejer, en inkorg i Evernote och Gmail. Det är viktigt att man alltid strävar efter att ha en tomma inkorgar, därför ska man inte använda mejlen som att-göra-lista.  För varje sak i inkorgen avgör du om det ska göras en Trash, Delegate, Archive eller Todo. Allt som är Todos,  både idéer (ämne till blogginlägg), planer (måste köp ny vårjacka), attgöra (kom ihåg att köpa present), papper (betala faktura) och mejl läggs upp som en task i valfritt program.

Jag använder Toodledo för att hantera mina attgöralistor. Sen gör jag som GTD rekommenderar, dvs lägger varje todo i en av tre mappar: Todos, Projects och Maybe. Alla uppgifter som består av minst 2 todos blir ett Project. Syftet med att ha en ”Maybe”-mapp är att behandla alla tankar och idéer som dyker upp i ens huvud utan att behöva bestämma sig för när, hur eller om de ska göras. Det ger en känsla av frihet.

Ett tips är att tilldela kontexter till varje uppgift (se bild). På så sätt kan jag snabbt avgöra vad jag har för förutsättningar att slutföra en uppgift. ”Timetokill” för mig innebär tid att påbörja ett större projekt, medan ”Mobile” betyder att jag är på resande fot och bara kan utföra en Todo där mobiltelefonen räcker. Jag skapar inte återkommande tasks för att läsa mejl och bloggar. Istället grupperar jag mina Google Reader feeds i Varje Dag, Varje Vecka och Varje Månad (se bild) Jag försöker att bara läsa jobbmejl vid klockan 12:00 och klockan 16:00 för att faktiskt få jobbsaker gjorda på arbetstid.

Mina mappar i Google Reader

Det finns gott om features i Toodledo, bland annat kortsiktiga och långsiktiga mål (Goals). Du kan kartlägga vilka uppgifter du ska prioritera för att nå dina mål i livet, och se vad du hittills har gjort för att uppnå dina drömmar. Okej, jag erkänner att Toodledo inte är den snyggaste appen, men den har flera bra features: Den bästa är att kunna forwarda ett epostmeddelande direkt in i Toodledo så att det automatiskt blir till en task. Och när man synkar med en iPhoneapp som t.ex Pocket Informant får man en cool feature tack vare GPS:en: När du närmar dig en geografisk plats påminner den om tasks som ska utföras i närheten!

Hoppas att du har fått inspiration till ett av många sätt att skapa reda i sitt dagliga kaos! Skriv gärna en kommentar med din egen syn på den här metoden och hur man kan finslipa den ännu mer.