Efter att ha missionerat mitt business case i mer än 6 månader, blev det äntligen av att vi skrev på kontrakt med affiliateplattformen Zanox. Idag hade vi heldagsutbildning av respektive marknads onlineansvarig och som vanligt var jag mest entusiastisk av alla, kanske för att det är jag som suttit med all fakturaadministration och materialhantering. Men förmodligen främst för att jag ser potentialen till tillväxt och möjligheten att få mer ut av vår tid, energi och vår marknadsbudget.

Vi ska bli bättre

Ett problem vi hade förut var att vi inte visste hur vi marknadsfördes, på vilka sajter och med vilka budskap. Våra publishers hade likaledes ingen aning om när vi hade kampanjer och erbjudanden på någon av våra webbplatser – och vi berättade inte det för dem.. Nu ska vi försöka etablera en nära relation, och den direktkommunikationen underlättar förhoppningsvis för sajtägarna att skapa kontextuella annonser, redaktionella textlänkar eller djuplänkar till relevanta landningssidor.

Önskelista och förväntningar på nya affiliateleverantören Zanox

Vi kommer att direkt när sajter ansöker om partnerskap att identifiera dem utifrån hur de tänker marknadsföra oss, t.ex long-tail, editorial, portal och cashback. På så sätt kan vi göra riktade satsningar gentemot vissa kategorier och anpassa affärsmodell, provision och material utefter det.

Jag har skickat ut instruktioner om hur man djuplänkar direkt in i bokningsflödet med förvald stad och ankomstdatum, och inlett nyproduktion av allt annonsmaterial i HTML i stället för i Flash. De nya formaten ska vara kostnadseffektiva, inte behöva designas eller byggas om bara för att pris och erbjudande skiftar.

Den 1 juni öppnar vi sex affiliateprogram: SE, DK, NO, FI, DE och EU. Nu väntar hårt jobb med att få klart spårning/mätning, programbeskrivningar, översättningar, bannermaterial, fakturarutiner och nyhetsbrev.