Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Fortsatt tvivel för Community Pages

För ett par veckor sedan skrev jag om hur Facebooks nya Community Pages förvirrar varumärken. En vanlig sökning som t.ex ”Harvard” returnerar hundratals resultat men man har väldigt svårt att förstå vad som är en ”äkta” Fan Page och en Community Page administrerad av Facebook. Många, däribland företag, har därför reagerat starkt:

Why are you trying to out-Wikipedia Wikipedia? *WHY*are you misdirecting searching fans away from official Facebook Fan Pages to these pseudo-informational pages? *WHO* is being served by this?

Sen känns det inte helt OK att man automatiskt gjordes till ”fan” av en Community Page om man hade angett organisationen, skolan eller intresset i sin informationsflik (!).  En upprörd administratör på en skola i USA skriver:

I immediately let our students know that this was not our page, nor were we responsible for any information put on it. I don’t want our students confused by these pages. Is anyone else having this problem? This just seems like the most ridiculous move ever.

Positiva konsekvenser


I övrigt tycker jag att Community Pages är ett bra sätt att snappa upp det som sägs. Sidan gör ju en bevakning av ett varumärke på hela Facebook, även utanför den egna sfären. Det borde få administratörer, PR-avdelningar och marknadsförare att inse vikten av att tillmötesgå, svara och bevaka det som sägs. Är det något man inte vill så är det att negativa uttryck lämnas obesvarade på en Community Page. En annan postitiv effekt borde bli att fler företag ser över vad som står om dem på Wikipedia eftersom den texten utgör en central del av Community Pages.

Visste du detta?


Du kan själv skapa en Gemenskapssida (svensk översättning) för ett intresse eller en organisation.  På många sätt är det mycket enklare än att skapa en officiell Fan Page. I början kommer sidan att fungera nästan exakt likadant som en vanlig Fan Page. Men så fort sidan blir populär och drar till sig tusentals fans så… ”..you will lose all admin rights and your Community Page will automatically be converted into a Facebook-administered  Community Page”.

Slutsats


Jag anser inte att Community Pages skadar varumärken, men jag är väldigt tveksam till användningsområdet.  Facebooks syfte är ju att länka ihop dig och dina vänner, familjemedlemmar, intressen och (i viss mån) produkter och företag.  Om det är som uppslagsverk de ska funka, finns det inte ytor som passar bättre för det?  Google, LinkedIn eller.. Wikipedia? MagicFanPages skriver:

Clearly, Facebook wants Official Pages to be for brands, businesses and organizations and Community Pages for causes (such as “Can this pickle can get more more fans that Nickelback?“) and campaigns.

Om vi medlemmar får möjlighet att modda och anpassa vår personliga profil, varför tillåts inte varumärken att ha inflytande över sidor som bär deras namn?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen