Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Företaget som köpte followers

Det här är historien om företaget som betalade pengar för att få anhängare på Twitter.

För ett par veckor sedan hjälpte jag ett företag att starta ett konto på Twitter. Jag hade gått och väntat på att de skulle inse värdet av att göra business där, eftersom deras affärsidé passar som handen i handsken för marknadsföring via sociala medier! Företagets alias hade jag sedan länge reserverat åt dem. Efter att jag hade överlämnat alias och lösenord till företaget erbjöd jag dem en en-timmes ”crash course” i hur man bäst utnyttjar Twitter för marknadsföring, får upp en kvalitativ följarskara, länkar till andra och hur man driver trafik till sin sajt.

Bild: Stuart Foster

Mitt erbjudande om introduktion till Twitter avslogs. Lamslagen bevittnade jag sedan hur den IT-ansvariga på företaget betalade 5000 kronor till en tredjepartstjänst med löfte om att i utbyte få X antal followers. Behöver jag ens påbörja en föreläsning om VARFÖR MAN INTE SKA BETALA FÖR FOLLOWERS?. Nej, jag antar att ni som läser det här vet bättre. Om ni däremot klickar in på artikeln Yes, you can pay for followers får man en fantastiskt bra insikt i konsekvenserna av detta handlande. Det är min högsta önskan att detta snart ska sjunka in hos företaget i fråga:

Därför ska du inte betala för followers

  1. Inga av dina followers är genuint intresserade av ditt företag eller ditt erbjudande. Vad är då poängen?
  2. Du gör ditt företag till åtlöje och både kunder och konkurrenter kommer att skratta åt din brist på marknadsföringstalang och kreativitet.
  3. Du signalerar att du absolut inte är intresserad av att bygga upp en lojal kundbas, alltså att tjäna pengar.
  4. Du kommer med största sannolikhet att åsamka ditt varumärke skada om ryktet om er snåla marknadsföringsmetodik kommer ut på nätet.

Nu när jag har lugnat ner mig en smula vore det intressant att få höra era åsikter i det här caset!

UPPDATERAT: Ryktet säger att en typ av ”Promoted Tweeter” -produkt är på gång från Twitter. Köper man in sig på tjänsten kan man få sitt konto marknadsfört och designat för att erhålla fler followers. Möjligen skulle man sedan betala för antal nya followers man fått med ”draghjälpen” från Twitter. Läs mer här.

6 kommentarer på ”Företaget som köpte followers

  1. Var tvungen att läsa två gånger. Detta kan inte vara sant. Sånt här händer inte 2010. Hur är det möjligt att vara så korkat inkompetent? Det enda svaret jag kan se är att uppdraget hamnade på IT avdelningen och inte på marknadsavdelningen vilket i sig oxå är skrämmande…

  2. Jag bad dem om en förklaring till varför de tagit en billig genväg till att skaffa followers. Svaret blev: ”För att vi vill visa upp för våra kunder att vi har många followers, och alltså en bra närvaro i sociala medier”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen