Många företag och chefer är fortfarande skeptiska till att anställa medarbetare med en aktiv närvaro i sociala medier. Här är några anledningar till varför det är en konkurrensfördel att anställa medarbetare med ett starkt fotfäste i den digitala myllan.

Pålitlig som anställd

De bästa kandidaterna går inte att hitta via jobbannonser, utan via rekommendationer och kontakter. För personer med en digital profil finns ofta flera som har gått i god för deras talang via endorse, like, recommend och follow. De har synliggjorda nätverk vilket gör det lätt att upptäcka gemensamma vänner, t.ex LinkedIn-kontakter eller Twitterföljare. Båda dessa komponenter gör kandidaten mer benägen än andra att bevisa och leva upp till sina betyg och omdömen. Det blir också mer kritiskt för en sådan person att inte svika de kontakter som rekommendationerna kom från.

Generös som kollega

Personer som skapat sociala nätverk via nätet har oftare än andra inställningen att kunskap blir mer värdefull när den delas med andra. Som kollega är de därför mindre intresserade av att ”äga” information eller att sitta och ruva på insikter och kunskap. Medarbetare med hög aktivitet på Internet besitter också vanan att kuratera – samla in, bearbeta, tagga och distribuera information till sin omgivning, vilket har en stort pedagogisk nytta i organisationer med stora generationsklyftor eller låg digital mognadsgrad. Personer som lever med ett konstant överflöd av information och brus, blir även mycket effektiva på att bygga filter.

Nyttig som marknadsförare

Personer som själva deltar i samtalet är naturligtvis extra väl lämpade att arbeta med kundkommunikation. Och de som driver en egen blogg eller YouTube-kanal har ju för vana att skapa relevant innehåll. Som anställd på ditt företag tillför de alltså en väldigt värdefull egenskap – förmågan att skapa text, bild, musik och video som får gensvar hos prenumeranter och läsare och i tillägg helt naturlig spridning. Dessa kännetecken återfinns sällan i blodet på traditionella markadsförare.

Värdefull som ambassadör

Dina kunder väntar inte längre i telefonkö för att komma i kontakt med någon på ert företag. Om någon har en fråga eller en synpunkt på din verksamhet hittar de någon att prata med. I vissa fall letar man upp ett officiellt företagskonto, men kanske hellre en medarbetare som finns tillgänglig i den kanal där samtalet förs. En autentisk röst från en lojal anställd utgör en fantastisk resurs för att bygga trovärdiga relationer med kunder och prospekt. Medarbetare som lever sitt yrke i sociala kanaler är uppriktigt engagerade i ditt företag – finns det en bättre tillgång?

SocialEmployee_infographic-640x2350_jpg__640×2350_
Inte övertygad? Här är ett bok– och lästips i ämnet. Håller du inte med, eller har fler argument  – kommentera gärna!