Det händer trots allt att vi som jobbar med onlinemarknadsföring misslyckas med våra digitala kampanjer och det är inte alltid uppenbart vad som gått snett. Här är första delen av 2 om de vanligaste missarna, och ett par tips och råd för att inte riskera att göra samma tabbar på nytt.

Glömma att sätta upp mål

För att kunna göra en rättvis värdering av dina insatser måste det finnas en målbild.  Och till skillnad från traditionell marknadsföring där man väntar till slutet av en kampanj för att analysera resultaten så sker digital marknadsföring i realtid och måste optimeras och justeras i realtid. Beroende på om du vill bygga kännedom, driva försäljning eller skapa engagemang bör du sätta olika mål. Begär alltid en s k ”post-buy report” från din mediebyrå. Exempel på mätetal: Klick, annonsvisningar, besökstrafik, bokningar, leads, sales, kommentarer, retweets, likes.

Ej anpassa material till webb och mobil

Flera studier visar att internetanvändare har en koncentrationsförmåga som en guldfisk. Vår generation sprider gärna sin uppmärksamhet över flera kanaler och dessutom blir vi lättare uttråkade vid längre tid av låg stimulans. Trots detta händer det ofta att marknadsförare tar samma koncept från TV och print och konverterar rakt av till banners, nyhetsbrev, video och digitala annonser. På nätet är vi experter på att skumma, till och med våra hjärnor har lärt sig att processa mängder av bilder, video, text och färger för att prioritera vad som är mer och mindre viktigt. Tänk på detta när du arbetar fram en look & feel för digitala kanaler, och uppmuntra alltid till interaktion och engagemang.

För komplicerade tävlingsregler

Jag blir vansinnig på tävlingsregler som gör det för svårt att vinna. Det resulterar i lågt deltagarantal, förbrukat förtroende, surmulna deltagare och diskussionen kommer att handla om helt andra saker än din fantastiska produkt. Se upp även så att du inte råkar bryta mot någon av Facebooks eller Googles stenhårda regler.

Ingen kanal- och formatstrategi

Här handlar det mycket om målinriktad annonsering, segmentering och tajming. Vart ska trafiken drivas? Var i kundens köpflöde är erbjudandet relevant och var befinner sig kunden då? Är det hos prisjämförelsesajter, egna hemsidan, återförsäljare, social media, bloggar? I vilka länder, vilka uttryck, format och budskap är lämpliga? Flera branschorgan rekommenderar att fokusera på “dwell time” (tid spenderad med ditt material) snarare än på antal visningar. En annan miss är att marknadsföra tjänster och produkter i ett medium eller format där denna inte stöds. Exempel: Publicera en Flashbanner med reklam för en iPhone-app.

Integrated marketing communications - social media

Glömma bort sina egna

Att inte informera ordentligt om kampanjen i den egna organisationen är att underskatta hur effektiva medarbetarna och deras nätverk är för att sprida ordet. Det är dessutom helt gratis. Ett tips är att skriva en blänkare om pågående kampanj i ett månadsbrev, lägga upp på intranätet eller publicera i sin epostsignatur.

[shashin type=”photo” id=”5″ size=”max” columns=”1″ order=”user” position=”center”]

Lycka till och välkommen tillbaka för att följa del 2 – fallgropar i digital marknadsföring