I helgen blev jag tillfrågad av Anton Johansson som håller i Startitup, en sommarkurs för den som vill starta ett internetföretag, om jag kunde ge lite experttips för den nyblivna marknadsföraren. Kika gärna in på deras blogg där jag i veckan kommer att svara på hur man bäst använder sig av epost och nyhetsbrev!

Vilka är de enklaste verktygen om man vill komma igång med onlinemarknadsföring för sitt företag?

Min erfarenhet säger mig att E-postmarknadsföring och Sociala medier är minst avancerat och kostnadseffektivt. Men för att lyckas med båda dessa kanaler krävs stort engagemang och passion. Mediumet fyller inte sig själv, det krävs intelligent kuratering, aggregering och en plan för content marketing för att lyckas.

Vilka är svårast?

Sökmarknadsföring (PPC) och mobilmarknadsföring, för att du är beroende av direkt konvertering – kunderna måste göra det du vill för att investeringen ska vara lönsam. Att annonsera på Google är otroligt konkurrensutsatt, det krävs expertis för att få optimal synlighet och även styrka i varumärket. Mobilmarknadsföring är obeprövat och ”invasive” – det ställer krav på  ett mervärde utöver en annonsyta som blinkar. Gamification, något man kan ”ta med sig” offline – kuponger, kartfunktion el dyl.

Vilka är fördelarna med sociala medier jämfört med andra marknadsföringsmetoder på nätet?

Ett: Du styr över allt – tid, plats, tonalitet, erbjudande, utseende, språk. Två: Kräver nästan ingen teknisk know how – om du är född efter 1980 så kan du Internetz på dina fem fingrar redan. Tre: Det går att göra så lite eller så mycket man vill, vilket innebär så tidseffektivt och småskaligt som man önskar.

Vilka är nackdelarna?

Det är svårt att ”ringa tryckeriet och dra tillbaka sin helsidesannons” om man tabbar sig. Visst finns utrymme i onlinecommunityn att förklara sig och visa på bot och bättring, men på nätet lever allt i evinnerlighet. Det är även stor konkurrens därute om målgruppens tid, lust och uppmärksamhet. Är du inte tillräckligt nischad och en av de bästa i ditt segment kan det bli en kraftig uppförsbacke.

Är det viktigt att arbeta med sociala medier för alla typer av företag?

Jag läste för länge sen att Gillette inte tyckte att det var viktigt med en närvaro i sociala kanaler, eftersom de var rädda att om de bjöd in till dialog kring rakning så skulle konsumenterna kanske upptäcka att det fanns bättre rakblad än Gillette’s därute. (Kommentar överflödig!) Jag skulle säga att för vissa företag är Internet som marknadskanal mindre viktig, inte sociala medier per se.

Hur ska man tänka när man utformar fansidor och profiler på Facebook och Twitter?

Att utforma sidorna/profilerna så att de kan leva längre än bara en viss kampanj, en säsong eller en lansering. De ska vara varumärkets röst, en ”hub” där jag kan komma i kontakt med den mänskliga sidan av en vara eller tjänst. De måste vara inbjudande och inspirerande och de måste uppdateras ofta.

Vilka andra sociala medier är viktiga att synas i och varför? (förutom Facebook, Twitter)

Bloggen är fortfarande kraftfull, och jag skulle absolut rekommendera en satsning på LinkedIn. Ditt företag är aldrig bättre än de medarbetare det lyckas attrahera.

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page