Nu tänkte jag ta en titt bortom Bildappar, Big data och Bitcoins och fokusera på framtidens hetaste trender inom webb- och onlinemarknadsföring! Läs också gärna trendspaningen för internet och ehandel som jag gjorde i fjol.

Synas på Google – vad frågar kunden egentligen efter?

Google kommer fortsätta att diktera spelreglerna för vilket innehåll som anses vara mest relevant för någon som letar efter dina produkter eller tjänster. Jobbar du med digital marknadsföring behöver du skifta fokus från att optimera på enstaka nyckelord till att skapa innehåll som besvarar komplexa-  och långa sökningar. Google Hummingbird kallas sökjättens sökalgoritm som hanterar sökfrågor bestående av hela meningar och inte bara nyckelord. Google kommer t.ex att kunna förstå och tolka huruvida en konsument söker efter din fysiska butik eller om de är intresserade av att köpa produkten på nätet.

Ytterligare en trend är att söka med bild, att skicka upp ett foto istället för text till en sökmotor. Mobil bildigenkänning finns idag via t.ex Google men 2014 kommer tekniken att ta fart och framförallt monetiseras.

visualgraph
Januari: Pinterest köper Image Recognition-mjukvaran Visualgraph.

People-based analytics – analysera kundens liv

Glöm standardmätningar av konverteringsgrad, trafikanalyser och ordervärde. Med lifetracking och wearable technology (tänk Fitbit, Galaxy Gear och Google Glass) kommer ny data som hjälper oss att förstå våra kunders liv. I tillägg till att betrakta hur trafik och intäkt fördelas över tid och enheter, börjar vi nyttja information om geografisk position, humör, sömn, beteende, riktning och rörelse. År 2014 är vi inte längre begränsade till data baserat på mediekonsumtion, trafikkälla, sajbeteende och köphistorik, utan börjar dra nytta av en fördjupad kunskap om konsumenternas dagliga liv.

Uppdaterat: Apple har nyligen lämnat in en patentansökan för en annonsteknik som samlar in data om hjärtslag, blodtryck, adrenalinnivå, andning, kroppstemperatur, röst- och ansiktsuttryck för att hitta en annons som passar. 

Kuraterade magasin blir shoppingkataloger

Med tjänster som Flipboard och ContentDJ kan alla bli sin egen tidningsredaktör. Med tjänster som Pinterest och Fab kan du samla ihop dina favoritprylar och skapa egna plocksidor. I år blir kuraterade tidningar shoppingkataloger och personen som sätter ihop magasinen en affiliate som tjänar pengar på köp via länkar i innehållet. Shoppingupplevelsen flyttar sig från varumärken, butiker och återförsäljare till den enskilda produkten oavsett var den dyker upp på sociala plattformar och i appar.

flipboard
Med appar likt Flipboard kuraterar du ditt eget magasin.

Social media – think global, act local social

Under 2014 kommer företag att förenkla och konsolidera publicering av innehåll i sociala kanaler. Utmaningen med sociala medier för storföretag är nämligen att man i praktiken måste upprätta virtuella lands- och språkgränser för maximal relevans. En Facebooksida per språk, en GooglePlus-sida per marknad,  en platsbeskrivning beroende på varifrån du surfar, en företagsblogg per språk os.v. Nu går varumärken från spretighet till sammanslagning av landsunika konton på Facebook, Twitter och YouTube.  (Även Linkedin stödjer numera ”global pages”) Internationella företag kommer att implementera lösningar för content/asset/social management så att det blir lättare att vara närvarande på flera marknader på flera språk.

Vad ser du när du tittar i spåkulan?

Tipstack: Digitas/LBiMoon-Suck Song och Market.se

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page
  • Definitivt så kommer vi få se mer sådant.

  • Spännande! Vad mer för öppen data kan man tänka sig? Generalindex på börsen, trenddata, mest skrivet, mest efterfrågat.. kanske börjar ehandlare byta data med varandra?

  • Jag tror att vi kommer se annan typ av data integreras i Google Analytics. Att t.ex. hämta in väderdata för att se hur trafiken in på sin videosajt eller försäljningen av paraplyer samspelar med vilket väder det är. Det är nu bara kreativiteten sätter gränserna för analytiker.