Vi bryter sändningen för ett viktigt meddelande. Jag tänkte nämligen berätta om bokföringsrutiner. Ha tålamod! Det här blogginlägget handlar om både digitala medier och att bli mer produktiv i vardagen.

Så, i helgen satt jag och förberedde momsredovisningen 2012 för mitt aktiebolag True Consulting. Målet var att scanna alla papper och dela med redovisningsbyrån via molnet i stället för att posta en tung pärm.

Ny digital rutin

  • Lägga alla digitala fakturor och kvitton i månadsmappar i Dropbox
  • Lägga alla papperskvitton och fakturor i månadshögar på golvet, inklusive bankutdrag och Eurocardfakturor.
  • Scanna alla papper på golvet och lägga i månadsmapparna i Dropbox.
  • Dubbelkolla att det fnns underlag för varje transaktion (det finns det aldrig).
  • Dubbelkolla att det fanns bankgiroinbetalning för varje skickad faktura (det finns det alltid)
  • Dela Dropbox-mappen med redovisningsbyrån.

SO FAR SO GOOD.. Men det här svaret fick jag precis från min redovisningsbyrå, på förfrågan att ändra arbetssätt till det ovan nämnda:

Men snälla Therese vi måste kunna skriva ut så att vi bläddra bland verifikationer och även kunna kontera. Visst kan man göra det digitalt men jag tror uppskattningsvis att det tar tre gånger mera tid.”

redovisning