Är det bara jag, eller blir den gula färgen bakom Adwords-annonserna på Google bara svagare och svagare? Tanken slog mig när jag satt bredvid en kollega på jobbet och hon var tvungen att böja datorskärmen i en väldigt onaturlig vinkel för att bakgrundsplattan som urskiljer annonserna skulle framträda. Det kanske låter konspiratoriskt, och självklart kan det bero på hennes skärmprofil och skärmtyp. google-adwords-logoMen det är känt att Google gärna manipulerar både utseende, innehåll, storlek och funktion i Adwords för att uppmuntra folk att klicka på dem istället för i det naturliga söket. Alla webbanalytiker är också smärtsamt medvetna om att Google sedan oktober 2011 inte längre berättar vilket sökord som ledde till ett klick till din sajt från det organiska söket. Har besökaren däremot klickat på en annonslänk skickas information om hela söksträngen med till webbanalysverktyget.

Visste du detta om betalda och organiska sökträffar?

  • Annonserna på  kommersiella sökningar får 64,6 % av alla klick medan de organiska får 35,4%
  • De tre annonserna i topposition får 41 % av alla klick
  • De organiska sökträffarna upptar enbart 14,8 % av pixlarna som ryms över skärmkanten
  • Nära hälften av användarna kan inte särskilja mellan betalda och organiska träffar.

Missa inte nedan fullspäckade infografik om kampen mellan PPC och SEO. Och kommentera gärna! Är det omöjligt att vinna på organiskt sök när man arbetar med en högtrafikerad, kommersiell produkt?

ppc vs seo

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page