Tonårstjejer spenderar 10h och 45 min varje dag på att konsumera media. Vad förmedlas till dem om kvinnlighet, stereoptyper och förebilder? Du som jobbar med media, video, TV, reklam och marknadsföring, och som har kvinnor i din familj eller omgivning –  se dokumentären ”Miss Representation”, och läs sedan vidare om vad du kan göra för att unga kvinnor ska bli uppmärksammade för sin kompetens och sitt intellekt istället för sitt utseende.

20131117-133750.jpg

Visste du att…

  • 90 procent av huvudpersonerna i all nyhetsrapportering är män
  • 94,2% av alla TV-stationer och 94% av alla radiostationer ägs och drivs av män. Källa.
  • Könsbjektifiering leder till att kvinnor betraktar sig som mindre kompetenta och presterar sämre.
  • Kvinnor som arbetar som marknadsförare i Sverige har en lön som är nästan 9 000 kr lägre än manliga kollegor med samma tjänst.

Det här kan du göra!

  1. Twittra under hashtaggen #NotBuyingIt på Twitter och utmana sexistiska, objektifierande framställningar av kvinnor och flickor i media: http://therepresentationproject.org/notbuyingit. Exempel på reklam finns här: Violence against women in fashion continues.
  2. Gör din egen #MediaWeLike Pinterest board och samla exempel på positiva förebilder och representationer av kvinnor.
  3. Dela och sprid statistik och infografik i dina nätverk. Statistiska Centralbyrån har en hel avdelning med jämställdhetsstatistik

Artikel i DN (via mediebruset.se) Kvinnliga politiker i DN (via mediebruset.se) Källa: copyranter.blogspot.com Kvinnovåld i reklam. Källa: copyranter.blogspot.com

Det finns hopp! Nu finns det nämligen en speciell jämställdhetsmärkning för film i Sverige. Kriteriet? Att filmen ska innehålla minst två kvinnor som har en dialog om något annat än män…