Efter en nästintill orgasmiskt bra första dag på Webbdagarna, då allting funkat, synkat och rullat på som ett tåg, tänkte jag summera mina tankar. Redaktionen på IDG kommenterar (diplomatiskt) att det varit en hög lägstanivå, och att  Jeff Jarvis föga överraskande levererade en kanonpresentation som satte sig i mångas medvetande. Min favorit var också mr Jarvis, som skakade min hand och sällade sig till mitt ”naiva” gäng. Tänk om man kunde ha en Jeff i fickan att ta fram lite då och då. Det skulle sitta fint i möten med dinosaurierna.

Topp 5 citat från Webbdagarna, enligt Therese

  1. Det är viktigare att vara bra än att säga att man är bra
  2. Du kan inte sminka en gris (om din webbplats)
  3. Regulate behaviour and not technology
  4. Kampanjsajter är det säkraste sättet att förlora pengar
  5. Transparency benefits us all, even when it hurts

Digitala prinsessor som man kunde se smyga omkring på Waterfront var bland andra @annika, @britstakston, @fabiolawikstrom, @pauspling, @naversten och Beata Wickbom. På väg till Cadierbaren på Grand Hotel sa @glimra till oss andra: Ni inser att det är vi som måste genomföra det här va? Det är inte våra föräldrar eller våra barn, det är vi här och nu som måste se till att vi styr upp, skapar och bygger det som kan komma att förbättra den digitala framtiden.

Anders Tufvesson sade också många kloka saker om att prioritera webben: Tänk om ni alla hade befunnit er på Telefonväxeldagarna istället. Hade ni lämnat linorna obesvarade under tiden? Vem tar hand om webben när ni är borta?   En av de tydligast genomgående kommentarerna tycks ha varit, och vi var flera som kände:

De som egentligen borde vara här är våra chefer, chefens chef och ledningsgrupp.

Tack @digitalaaffarer för härlig goodiebag! I den kunde man bland annat hitta en bok jag sett fram emot att läsa: Mediababe, 9 steg till spännande jobb och nya kunder av 

Arne Andersson och Sara Andersson gjorde mig sällskap i expertpanelen
Andra som bloggat om Webbdagarna:
Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page