Upplever du, trots massiv marknadsföring och kreativa kampanjer, att det inte genererar de resultat du förväntade dig? Den vanligaste orsaken är att sajten inte lyckas konvertera inkommande besökare.

Jag tänkte dela med mig av en liknelse som kan hjälpa dig att få gehör hos marknads- och ITavdelning så att budgeten allokeras där den gör mest nytta. Målet är att den digitala marknadsföringen ska vara meningsfull, och så länge sajten inte levererar på de trafikdrivande aktiviteter ni gör kommer intäkterna snabbt att ätas upp av era skyhöga anskaffningkostnader.

Vad ehandel kan lära från butiksmarknadsföring

Du går på gatan och får en flyer i handen från en butik som säljer hemelektronik. Till din glädje upptäcker du att de har kampanjerbjudande på just en sådan TV som du vill ha! Du bestämmer dig för att gå till butiken men väl där blir du fångad av en säljare som drar iväg dig till hemmabio-avdelningen. Tydligen har butiken precis fått in nya högtalare och du förstår att säljaren inte har nått sina säljmål för månaden. Du försöker se dig omkring efter hyllan där TV:n ska finnas men butiken är stor och du ser inga skyltar. Säljaren från hemmabio-avdelningen säger att han inte vet något om TV-kampanjerna men att du kan få en gratis subwoofer om du köper ett högtalarsystem innan sista maj.

conversion_onsite

 

Hur ökar vi konverteringen? Fundera på följande:

  • Vad är det första intrycket besökaren får när hon landar på din sajt? 
  • Vad möts användaren av efter att ha gjort en produktsökning?
  • Hur blir användarna tackade efter att de utfört en önskad åtgärd som t.ex registrerat sig, köpt något eller svarat på en enkät?
  • Vad händer om en användare försöker köpa en produkt som är slutsåld?
  • Vad händer om en användare söker efter en produkt som inte finns?

Gå inte i fällan att fokusera för mycket på anskaffning och för lite på upplevelse och effektivitet i er digitala butik – den är gåsen som ska lägga de gyllene äggen.

Sugen på att läsa mer? Jag rekommenderar 91 tips for conversion optimization från SEOmoz.org