Det var ett himla tjat, det här med Content Marketing.. men häng med en stund till! För en tid sedan blev jag inbjuden till bostadsföretaget JMs årliga säljkonferens för att föreläsa om hur man lyckas med Content Marketing. Jag inledde min presentation med en liten tillbakablick, en genomgång av varför innehållsmarknadsföring blivit en så konkurrenskraftig strategi:

Varför är Content Marketing så effektivt?

  • Effekten – Att betala sig till nya kunder är dyrt. ROI från print, TV och radio har svårt att utkonkurrera digitala medier när dessa bevisligen påverkar både varumärkeskännedom, leadgenerering, försäljning, kundnöjdhet, lojalitet OCH återköp.
  • Google – Ert varumärke är vad Google säger att det är. Nya sökalgoritmer gör det omöjligt att hamna i topp utan regelbundet kvalitetsinnehåll.
  • Storytelling – Stories är lättare att minnas och lättare att sprida vidare och är därför ett effektivt sätt att föra fram ett budskap. Historier som tar formen av en stark visuell berättelse med hjälp av bilder, ljud och video berör i ännu större utsträckning.
  • Verktygen – Internet har gjort tusentals tjänster och verktyg tillgängliga för vem som helst: Slideshare, Bambuser, Google Hangouts, Storify, Snapchat, Pinterest. De erbjuder dessutom en helt gratis distribution till dina mottagare.
  • Bruset – Med dagens informationsöverflöd måste marknadsförare hitta andra och smartare sätt att nå igenom bruset. När all information är tillgänglig för alla, blir konsumenterna dessutom mer informerade innan köpbeslut än någonsin
  • Social Media – Folk litar mer på vänner och familj än på annonsörer, och letar aktivt efter sociala bevis på att en produkt är den rätta för just dem.

JM content marketing

Sen gäller det såklart att skaffa resurser, tid och personal som kan leverera på den content-marketing-strategi man sätter upp. Hur har ni gjort?