I hotellbranschen har termen ”checka in” fått en ny innebörd. I det här inlägget syftar jag på att anlända till en geografiskt position och checka in/berätta om det på Facebook. 

Om du jobbar inom rese- hotell- eller restaurangbranschen känner du säkert igen dig i de här frågorna:

  • Hur kan vi upprätta en personlig kontakt med varje gäst?
  • Hur kan vi effektivisera bemanning och resurser beroende på hur många gäster vi har just nu?
  • Hur kan vi göra vår marknadsföring unik och specifik för varje gäst/tillfälle i stället för allmängiltig och generisk?

Flera av dessa utmaningar kan lösas med tillämpningar inom mobilt, socialt och digitalt. En smart tjänst som jag upptäckte för ett par månader sen är ”CMX för Facebook WiFi”. Det är ett sätt att connecta med sina besökare i realtid och på plats, samtidigt som man samlar in uppgifter om vilka som befinner sig i butiken/restaurangen eller hotellet.

CMX för Facebook WiFi – så funkar det

  1. Kunden kommer till din lokal, tar upp mobilen eller datorn och ansluter till ditt WiFi-nätverk.
  2. Webbläsaren öppnas och besökaren får upp en ”CheckaIn”-sida, tillhandahållen av Facebook.
  3. Efter att ha checkat in länkas kunden till din Facebooksida, där de kan ta del av speciella erbjudanden, nyheter, aktuella händelser, evenemang och öppettider unika för den plats de befinner sig på.

checkinfbcisco

Varför är det intressant för företag?

  • Du får gratis, förtjänad räckvidd när incheckningarna delas på Facebook Newsfeed och på personens Timeline.
  • Besökarna kan välja att bli automatiskt incheckade nästa gång de återkommer.
  • Om du inte vanligtvis erbjuder gratis Wifi – kan du erbjuda kostnadsfri surf i utbyte mot en incheckning!
  • Som företag får du all data från incheckningarna på Facebook; kundernas ålder, nationalitet, yrke, civilstånd os.v (aggregerat och anonymt) Data som kan användas för att kartlägga kundbeteende och även kunna leverera riktade kampanjer.

PS. Man måste ha en router från Cisco för att kunna köra CMX för Facebook Wifi. Det finns ett ”Skip This”- alternativ för kunder som inte vill checka in på Facebook men fortfarande använda ditt trådlösa nätverk.

Vem tror du blir först i Sverige att testa detta? Arlanda, eller kanske McDonald’s?