bloggskolan1Bloggskolan är en serie i 9 delar där jag ger råd och tips om hur man lyckas med sin företagsblogg. Bloggskolan passar både dig som vill ha tips inför uppstart och dig som redan driver en bloggsatsning.


Innehåll

Del 1: Varför ska man ha en företagsblogg?
Del 2: Så hittar man ämnen att skriva om
Del 3: Att skapa en innehållsplan för bloggen
Del 4: Tips för att skriva bättre bloggtexter
Del 5: Syndikering och spridning av inlägg
Del 6: WordPressteknik och mina bästa plugins
Del 7: Så ökar man motivationen till att skriva
Del 8: Öka trafiken och få fler läsare på bloggen
Del 9: Att analysera trafik, effekt och resultat.

Del 4 – Tips för att skriva bättre bloggtexter

Nyckeln till att skriva bättre texter för webben är att skriva enkelt. Här är mina bästa tips.

  • För varje nytt inlägg, minns vem du skriver det för
  • För att kunna retweetas på Twitter ska en bloggtitel inte vara längre än 85 tecken med blanksteg.
  • Gör det lätt för läsaren att se om en text är en eller tio A4-sidor lång.
  • Fundera på att uppge hur lång tid dina inlägg tar att läsa. Med tidsangivelser kan läsaren själv bestämma hur denne vill spendera sin tid. Och korta artiklar säljs in med argumentet att de bara tar 80 sekunder att läsa.
  • Skriv en kickass-rubrik och inled med något som får en slösurfare sugen på att läsa vidare, tex något spännande, en observation, eller något som man kan relatera till.
  • Att skriva en inledande sammanfattning fungerar i ofta bra, oavsett tema och avsändare. Många passerar din blogg i förbifarten, och har för vana att skumläsa webbinnehåll. Härma Wikipedia!
  • Tala till läsaren med du-tilltal och uppmaningar, låt ”du” komma före ”vi” i texten, tipsar @glimra
  • Nämn viktiga nyckelord tidigt i stycket och markera helst i fetstil.
  • Definiera enbart en h1 (huvudrubrik) per inlägg, men använd så många h2 som behövs för sektioner på likvärdig nivå. Detta är även rekommenderad praxis för sökoptimering.
  • Punktlistor är effektiva eftersom människan i grund och botten är en latmask. Men visste du att listor med ett udda antal punkter är mer förtroendeingivande?
  • Tips från Anna Hass:, språkkonsult: Låt du vara den som gör något i texten. Till exempel ”Du kan få” istället för ”Vi ger dig”.
  • Förtydliga alltid interna, branschspecifika begrepp med en förklaring inom parentes. Utgå inte ifrån att alla läsare har samma kunskapsnivå som ni.
  • Inkludera alltid användbara länkar, ange källhänvisningar och komplettera eventuellt med kontaktuppgifter.
  • Lämna inte läsaren i ett vakuum, var supertydlig med vad du vill att denne ska göra efter att de har läst ditt blogginlägg. Ska de bli intresserade, få köplust, engagera sig, kommentera, tycka till, motbevisa eller klicka vidare?

Vad tycker du om #Bloggskolan så här långt? Skulle bli väldigt glad för feedback i alla dess former.

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page
  • En sådan skola kanske du kan skriva om ett par månader? Hur går det med expansionen för din barnklädesidé?

  • Agneta Innergård

    Bra tips! Ser fram emot motsvarande för en webbutik