bloggskolan1Bloggskolan är en serie i 9 delar där jag ger råd och tips om hur man lyckas med sin företagsblogg. Bloggskolan passar både dig som vill ha tips inför uppstart och dig som redan driver en bloggsatsning.


Innehåll

Del 1: Varför ska man ha en företagsblogg?
Del 2: Så hittar man ämnen att skriva om
Del 3: Att skapa en innehållsplan för bloggen
Del 4: Tips för att skriva bättre bloggtexter
Del 5: Syndikering och spridning av inlägg
Del 6: WordPressteknik och mina bästa plugins
Del 7: Så ökar man motivationen till att skriva
Del 8: Öka trafiken och få fler läsare på bloggen
Del 9: Att analysera trafik, effekt och resultat.

Del 1 – Varför ska man ha en företagsblogg?

Företagsbloggande är absolut inte ett måste för att åstadkomma bra resultat inom digital marknadsföring. Men om de här argumenten passar in på de behov ni har, tycker jag att ni ska överväga en bloggstrategi!

  • Räckvidd – Nästan hälften av svenska internetanvändare prenumererar på bloggar (Källa: Svenskarna och Internet 2013)
  • Sökmotoroptimering – En välskött blogg med rikt innehåll och regelbundna uppdateringar ökar sannolikheten för att ert företag kommer högre upp på Google vid sökningar på nyckelord som är viktiga för er verksamhet.
  • Flexibilitet – En blogg är en mycket flexibel publiceringsplattform som stödjer all typ av content och format, text, bild, animationer, video, tävlingar, tutorials, testimonials, enkäter, kommentarer, crowdsourcing, spel m.m. Innehållet kan struktureras kronologiskt eller hierarkiskt. Det är sökbart, kategoriindelad, kontextbaserat och daterat.
  • Employer branding – En blogg är ett trevligt och inbjudande sätt att skapa nyfikenhet kring företaget och attrahera blivande medarbetare, men den kan också bidra till att öka känslan av delaktighet bland de anställda.
  • Varumärkesbyggande – Till skillnad mot i de flesta informationsmaterial och trycksaker kan man tillåta ett mer personligt tilltal på bloggen. Det är ovärderligt när man vill förstärka och förmedla varumärkets unika prägel, identitet och egenskaper.
  • Testmiljö – Bloggen är utmärkt som en plattform för test. Utnyttja bloggen för att testa marknadsföring, reklambudskap, produkter eller design i målgruppen innan ni sätter spaden i marken.
  • Krishantering – En blogg är en utmärkt plattform för krishantering. Ni äger er egen kanal där ni kan ge er version av en händelse eller informera om kriser, missöden och förändringar.

I del 2 går jag igenom hur man åstadkommer det alla framgångsrika företagsbloggar har gemensamt: att bjuda på en inblick i sin bransch och verksamhet, visa personlighet och vara generösa med kunskap. 

Vill du fortsätta ta del av Bloggskolan? Prenumerera på TrulyTherese.se så får du alla nya inlägg via mejl.

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page