Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Björn Borg Swedish Export

..är namnet på Björn Borgs underbara onlinekampanj. På love.bjornborg.com uppmanas folk att fotografera sig själva i Björn Borg-underkläder och ladda upp bilder till sajten. Varje måndag väljs ett av bidragen ut till ”Swedish Export of the week” och vinnaren belönas med ett packe nya underkläder samt får sitt foto publicerat som profilbild på Björn Borgs officiella fan page. (Min favoritbild till höger)

Den person vars bild fått flest röster i snitt när månaden är slut vinner sin egen vikt i underkläder..! (Fast egentligen får man ett plagg per kilo)

Det som Björn Borg gör här tycker jag är ett fantastiskt exempel på ”marketing through crowdsourcing”, att med hjälp av sin konsumentcommunity bygga varumärket, uppnå spridning i sociala nätverk och på köpet få gratis content. Med glimt i ögat skriver företaget följande i sina andvändarvillkor:

In plain text: when you submit a photo to the Swedish Exports, we’d like to use it for marketing purposes. We use them in a way that’s flattering to us, and therefore (hopefully) flattering to you as well

Community manager samt moderator är smarta Mike Kazarnowicz (@kazarnowicz).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen