Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Är inlänkar tecken på inflytande?

Jag har tidigare skrivit om Return On Engagement och om vikten att uppmuntra till och ta tillvara på reaktioner från sin målgrupp. Men hur mäter man engagemang?

Ett sätt att kartlägga hur många som läser och gillar det man skriver – och reagerar på det, är att mäta hur många som länkar till det man skrivit, s k inlänkar. Det är bland annat en av de faktorer som bestämmer hur bra ranking man får på ett visst sökord på Google. Den relativt nystartade svenska sajten Inflytande.se mäter hur pass inflytelserik din blogg är. Tidigare idag läste jag en intressant bloggpost skriven av Ted Valentin, upphovsmannen bakom sajten inflytande.se där han resonerar kring sina mätmetoder. Kritiska röster hävdar nämligen att mängden inlänkar beror på hur stort socialt kontaktnät som bloggaren har, och är därför olämpligt som indikation på verkligt inflytande.
Vad tycker du?

Läs bakgrunden till diskussionen hos Ted Valentin: Bloggmätningar och bloggpriser – är de av ondo?

4 kommentarer på ”Är inlänkar tecken på inflytande?

  1. Klart att de kan bero på ens sociala kontaktnät, men givetvis i kombination med att bloggen intresserar läsarna och de vill länka till honom/henne. Inflytande.se är inte ett perfekt mått på en bloggs inflytande enligt mig. Utan man kan i sökande stund bl.a se inlänkningar och auktoktoritet på twingly.

  2. med 20 miljoner ryska spamlänkar kan man lätt bli den som har mest inflytande i sverige om det är länkar som gäller.

    För google är inte en länk bara en länk, de har en mycket mer nyanserad syn!

    Att algoritmiskt mäta rikitgt inflytande är inte helt lätt. Google gör det men de har lagt enorma resurser på att göra det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen