När du beställer produktion av en digital kampanj eller material för marknadsföring på internet ställs man inför en ocean av valmöjligheter. Det är inte säkert att din byrå eller din leverantör har tagit med alla delar i sitt tänk. Du är kravställare, och det är därför ditt jobb att få ut bästa möjliga resultat från satsning! Här är mina stalltips.

1. Vad är syftet?

Formulera kampanjens syfte innan du beställer grafisk produktion och koncept. Vissa kampanjer syftar inte till att få besökaren att göra något, bara att uppmärksamma på en produkt eller plantera minnet av ett varumärke. Då passar ofta digital PR, berättelser via blogg, video och displayannonsering bäst. Vanligast för betalt utrymme är att betala per annonsvisning, sk CPM (Cost Per tusen Impressions) Andra initiativ syftar till att få folk att köpa, prenumerera på något, ladda ner, shoppa, rösta eller göra en intresseanmälan.  Om syftet är att få användaren att konvertera (tex på något av ovanstående sätt) så välj kanaler där den presumtiva kunden har nära till denna ”action” eller ett köp. En betalmodell som är baserad på slutförda konverteringar, s k CPA (Cost Per Action) lämpar sig bra för detta.

2. Sammanhang och synergier

Onlinemarknadsföring är mycket mer än att slänga upp storbildstavlor på sajter med mycket trafik. Tänk sammanhang och synergier! I vilka sammanhang tror du att ett budskap från ditt företag kommer att ha som mest relevans? Vilka tidpunkter i veckan brukar dina kunder göra research eller shoppa på liknande produkter? Var är intresset störst, och vilka andra sajter besöks ofta efter att besökaren lämnar din sajt? Tips: Använd Google Insights for search och Google Trends for Websites.

3. Låt inte tekniken sätta gränserna

Produktion av digitala format ska inte längre kosta skjortan. Och Flash är inte längre det enda formatet att tillgå! Fråga din byrå om vad de kan erbjuda inom HTML5, CSS3, dynamiskt innehåll, interaktiva och expanderbara format och molntjänster. Glöm inte heller bort att kika på möjligheterna med te.x epostmarknadsföring, SMS, YouTube, QR-koder, webTV och remarketing. Tekniken sätter inte längre gränserna – de gör det möjligt att få klockren tajming och att överraska med spännande utformning.

Exempel på interaktiv banner i HTML5

 4. Location, location, location

Ta fram många varianter av material och format, inte så få som möjligt trots att din leverantör kommer att hävda att det blir dyrt. Alla tillgängliga kanaler/sajter har olika behov. Copy som lockat mycket klick på Aftonbladet passar förmodligen inte som budskap i en sponsrad länk på Google. Grafik som är kreativ och avancerad med video, flash och många ”frames” är nog inte lämplig för visning på sajter med många mobila besökare eller där besökaren är väldigt nära köp, som tex Hemnet eller prisjämförelsesajter. (Här ett exempel på när en annonsör inte uppmärksammar sammanhanget)

5. Sociala medier lever

Ingenting påverkar våra val mer än råd och rekommendationer från vänner och familj. Hur kan du använda dina existerande kunder för att få draghjälp i din onlinemarknadsföring? Utlys belöning till varje person som skriver en recension efter slutfört köp. Säkerställ att varje ”envägskommunikation/reklamkampanj” även har en social komponent, något upplevelsebaserat, crowdsourcat, engagerande, belönande, värvande, lojaliserande och viktigast av allt – är så fantastiskt att det inte finns skäl att inte dela och tipsa alla i sitt nätverk.